z Piotrkowskiej, o Piotrkowskiej

WOŚP? dziękuję, nie daję

Posted in Uncategorized by zpiotrkowskiej on Styczeń 8, 2012

Od jakiegoś czasu staram się zostawać w domu w ten dzień, żeby oszczędzić sobie kontaktu z kwestującymi. Dziwię się, dlaczego sposób przeprowadzania tej akcji nie jest przedmiotem poważnej dyskusji, ale jak nie jest, to napiszę – dlaczego nie daję?

1. Owsiak obrał sobie cel bardzo fundraisingowo łatwy – chore dzieci, na dodatek z Polski.

2. Akcja jest jak najdalsza od fundraisingowej dobrej praktyki, a jej ekonomiczny sens – wątpliwy. Jest możliwa tylko dlatego, że państwowe media, a także inne publiczne organizacje, biorą na siebie dużą część kosztów organizacji zbiórki (koncerty, transmisje naganiające ludzi, część atrakcji). Gdyby tak nie było, prawny wymóg wydania max 5% przychodów ze zbiórki na jej organizację nie zostałby spełniony. Tych kosztów ponoszonych z publicznej kasy nikt nie liczy – a przecież nikt (prawie nikt?) nie pracuje za darmo. Mogłoby się okazać, że w sumie koszty przewyższają dochody, co ujawniłoby prawdziwy sens akcji – zrobienie nam dobrze nam, społeczeństwu. Nie mam liczb, ale z pewnością prowadzi to do efektu ubocznego w postaci spadku dotacji na inne organizacje po finale WOŚP – bo ludzie czują, że już zrobili dobry uczynek, więc nie proście więcej!

3. Zakup tej aparatury to obowiązek państwa. Obowiązek wcale nie taki trudny do udźwignięcia, jeżeli zobaczymy, ile idzie na opiekę zdrowotną dzieci, a ile dokłada do tego WOŚP. Już lepiej zrozumiem akcje na rzecz ratowania pojedynczych dzieci, dotkniętych rzadkimi, kosztownymi w leczeniu chorobami, za które NFZ nie zapłaci, bo uratowanie jednego dziecka kosztuje kilka-kilkanaście milionów i trzeba dokonać trudnego wyboru (tzn. o ile pamiętam, nfz płaci również za tak kosztowne terapie, ale skończonej liczby dzieci,  mniejszej niż potrzeby)  – ale na masowo wykorzystywany sprzęt?

4. Obecna orientacja ideowa WOŚP i samego Owsiaka, kiedyś zdawałoby się pacyfisty, mrozi chyba każdego choć trochę krytycznego. Mnie szczególnie w oczy kole właśnie obecność wojska. Stoisko armii na Przystanku, przelot myśliwców nad sceną, apel na rocznicę Powstania, a teraz, jak czytam, na WOŚP kwestują żołnierze w Afganistanie.

5. Co prawadzi do piątego “ale” – od dawna WOŚP jest dniem intensywnego PRowania polityków i korporacji, które chcą sobie ocieplić wizerunek przy Owsiaku. Fuj! Jest to tym łatwiejsze, że w czasach, kiedy na świecie NGOSy humanitarne masowo porzucają “apolityczność” i mówią otwarcie, z czego wynikają problemy, które starają się rozwiązywać, WOŚP jest cały czas taka jak na samym początku – tylko zbiórka, zero rzecznictwa, zero próby opisania, dlaczego tego potrzebnego sprzętu państwo nie kupiło samo.

6. A poza tym, ta muzyka jest często naprawdę zła;-)

A jak to wygląda gdzie indziej?
Miałem okazję posłuchać o Norwegii, bo kiedyś uczestniczyłem w projekcie edukacji praw człowieka norweskiej Amnesty, finansowanym z teletonu – tamtejszego odpowiednika WOŚP, robionego w oparciu o publiczną telewizję. Przede wszystkim, co roku jest konkurs dla organizacji, na kogo będzie teleton. Nie ma koncertów, w telewizji lecą programy problemie, którym organizacja się zajmuje. A zbiórka jest po domach – tak, organizacja, na którą idzie kasa, ma za zadanie obejść tego dnia wszystkie domy w Norwegii. A koszty po stronie publicznej telewizji są policzone (stąd AI Norwegia wiedziała, ile kasy musi wydać na edukację – jedyne zadanie, które może być finansowane z publicznej kasy).
Oczywiście, to nie jedyny przykład, są też inne – np. w Izraelu teleton jest bezpośrednio na wojsko, send sms LOVE to 3399: http://www.youtube.com/watch?v=id8ANNvdxwI

Tagged with: ,

Odpowiedzi: 28

Subscribe to comments with RSS.

  1. MM said, on Styczeń 8, 2012 at 13:32

    mnie się marzy tak – wszystkie fundusze przeznaczane na wojsko przesuwamy na NFZ, a dla wojska robimy raz w roku kwestorską akcję – i charytatywną składkę na miga daje, kto chce.

    • Luke said, on Styczeń 8, 2012 at 23:09

      To moze odrazu zaprosimy komunistow do naszego kraju? no tak po co nam armia…

    • A. said, on Styczeń 8, 2012 at 23:27

      ma sens

    • IG said, on Styczeń 8, 2012 at 23:58

      MM – piękne! :)
      jestem całym sercem ZA :) ))

  2. sadasdas said, on Styczeń 8, 2012 at 19:49

    pierdolnij sie w leb idioto

  3. mheck said, on Styczeń 8, 2012 at 21:18

    ad. 3. państwo o nas nie dba i z tym chyba nie trzeba dyskutować.
    ad.6. to zdecydowanie osobiste zdanie autora.
    ad. 4. “apel na rocznicę Powstania” razi również? Taka jest nasza historia, a wojsko kultywuje tradycje i temu między innymi służby. Zresztą wojsko nie jest aktywne jedynie w czasie konfliktu/wojny, lecz także organizując różne uroczystości, dbając o rocznice i zwyczaje.

  4. misbolusa said, on Styczeń 8, 2012 at 21:51

    A mi sie marzy, żeby ludzie zamiast marudzić i wykorzystywac swoją energię na negowanie tego co robią inni, sami zrobili coś konstruktywnego zamiast tylko oceniać cudze działania.

  5. kamil said, on Styczeń 8, 2012 at 22:43

    ale bullshit, nie wychodzisz z domu bo wolisz siedzieć w domu i pisać głupoty na facebook-u, WOŚP ma swoje wady ale lepsze kwestowanie takiej organizacji niż bezczynne się przyglądanie i czekanie na państwo

    • ja said, on Styczeń 9, 2012 at 08:33

      Popieram. Ale ze strony typa wnoszę że to taki fanik rowerowy któremu w dodatku wydaje się że ulice należą do niego. Nic wiec dziwnego że jak ktoś ma tyle kontaktu z pedałami to mu się w bani lasuje

  6. Alek Wencel said, on Styczeń 8, 2012 at 23:26

    Ok. Jednak w jakiś sposób to działa, pieniądze trafiają do szpitali a państwowe media czy inne publiczne organizacje raczej by tego same nie zrobiły, nespa?
    pozdrawiam

  7. waldemahr said, on Styczeń 8, 2012 at 23:43

    Też nie daję, i o dziwo nie gnębi mnie jakoś przy tym sumienie!
    http://kurdebele.blox.pl/2012/01/Banka-medialna-wokol-swiatecznej-kapeli.html

  8. wosp said, on Styczeń 9, 2012 at 00:14

    Ad1. No tak, nie zbierajmy na chore dzieci, bo to ZA ŁATWE. Lepiej żeby zbierał na nornice z jedną, przednią łapą (tylko prawą, lewą nie), które zamieszkują północne tereny stepów akermańskich. To wtedy będzie lepiej, bo to TRUDNIEJSZY FUNDRAISINGOWO CEL.
    Ad 2. Ludzie pracują za darmo, nawet dość często. To tzw. wolontariusze. No tak, po co społeczeństwo ma się czuć lepiej, mieć wrażenie, że da się coś zmienić. Lepiej pogrążmy się w zbiorowej rozpaczy. Tak będzie fajniej.
    Ad 3. Hmm tak, nie zbierajmy na masowo wykorzystywany sprzęt, bo przecież państwo ma go zapewnić. No i k…a co z tego jak nie jest w stanie tego zrobić. To chyba lepiej, że WOŚP uzupełnia te braki, a nie czeka, aż nagle same się skądś wezmą, za pewne Harry Potter je wyczaruje. Państwo ma Ci też zapewnić bezpieczeństwo, to rozumiem, że nie masz ubezpieczenia? Przecież to obowiązek państwa.
    Ad 4. Co Ci przeszkadza wojsko? Jak już ktoś wcześniej wspomniał oni nie tylko walczą. Czy może Owsiak jako pacyfista ma walczyć z wojskiem, żeby nie brali udziału w WOŚP?
    Ad 5. eee no dobra, politycy się lansują, tak jak aktorzy itd. ale to mają mieć zabronione żeby okazać wsparcie dla WOŚP? “Nie, nie wezmę twoich 20 tysięcy, bo masz złe intencje. Co z tego, że to może uratować komuś życie, ty jesteś zły i się lansujesz.” Politycy zawsze będą starali się robić sobie jak najlepszy PR, obojętnie na jakich imprezach, więc może lepiej jeśli ktoś dodatkowo na tym zyskuje (jak chore dzieci), a nie tylko oni. I że niby jak w ogóle, co ma WOŚP do tego czego nie kupiło państwo? Pewnie Owsiak namówił polityków, żeby nie kupowali sprzętu, bo wtedy on sobie “zbióreczkę” zrobi.
    Ad 6. no i?
    Proponuję, żebyś zamiast p….ć głupoty ruszył na poszukiwanie TRUDNEGO FUNDRISINGOWEGO CELU i komuś pomógł. Co to za różnica czy pomagają w taki czy inny sposób, czy Caritas jest lepszy i czy jakiś polityk pokaże się dłużej czy krócej w telewizji. Pomagają? Pomagają. Więc zamknij ryj.

    • iwona said, on Styczeń 10, 2012 at 20:54

      dobry komentarz
      …no może bez ostatniego zdania….

  9. Gregy said, on Styczeń 9, 2012 at 00:14

    WOŚP siega korzeniami lat 90tych, gdy państwo było “na dorobku” i trzeba było łatać “dziury” w wyposażeniu szpitali. Gdyby politycy wywiązywali sie ze swoich obowiązków(czytaj:robili to, za co im płacimy), to taka akcja nie byłaby potrzebna.Zwłaszcza powinien o tym pamietać Pan Premier, którego ryża czupryne pamiętam jeszcze z czasów Kongresu i Unii Wolności.. 20 lat w polityce, panie Tusk, a Owsiak jak musiał zbierac na dzieci, tak zbiera? Nie wstyd panu i pana kolegom???

  10. majeranek said, on Styczeń 9, 2012 at 00:35

    Całkowicie nie popieram Twoich tez. Zamiast patrzeć co robią źle, przejdź się po szpitalach i popatrz ile robią dobrego. Staram sie nie życzyć takim ludziom jak Ty źle, ale gdybyś miał dziecko i by Ci poważnie zachorowało to co, odmówiłbyś skorzystania z aparatury WOŚPu, bo masz takie a nie inne poglądy na temat poczynania tej fundacji? Nie sądzę. Cieszyłbyś się jak głupi, że ktoś pomyślał o tym, żeby taki sprzęt kupić dla szpitala. Skoro liczysz na NFZ to rozumiem, że nigdy ciężej nie byłeś chory, bo przecież oczywiste jest, że ich nie obchodzi to ilu ludzi umiera przez ich niedopatrzenia, zaniedbania, kiedy oni taplają się w kasie. Nie zmienisz państwa- z tym nie ma co walczyć. Ale możesz zmienić los niektórych osób, które by nie miały szansy żyć bez właśnie aparatury WOŚP. I też nie ma co odstawiać fochów na polityków kosztem cudzego zdrowia, bo tak postępując, a nawet pisząc takie brednie jak powyżej, równasz się z nimi sposobem myślenia i postrzegania cudzej krzywdy, a bardziej w moich oczach jest to szukanie biznesu dla siebie samego. Poza tym nie mów ile kto wydaje na tą akcję, bo telewizja jest obsypana programami niszczącymi ludzi, bredniami, kłamstwami, manipulacją, za co jeszcze niektórzy płacą abonament. Opłaca się? Nie sadzę, ale o tym nie napiszesz, bo akurat w tym przypadku rozumiesz, że nie da się nic zmienić. Kościół- to samo. Ile robi dobrego? Na ile celów, na ratowanie ilu osób mogliby przeznaczyć pieniądze? Gdyby tylko im się chciało. Ale oni też łapią ludzi żeby dawali na tacę chrzcili dzieci, brali śluby i kupowali miejsca na cmentarzach, które kosztują krocie. A my płacimy za to podatki zamiast zając się prawdziwymi problemami dzisiejszych czasów za te pieniądze. Chcesz coś zmienić- zacznij od tego. A już na sam koniec poddaję pod wątpliwość Twoją dobroć jaka to wynika z Twoich wypowiedzi, więc pytam: Czy Ty sam wsparłeś fundację, która zajmuje się leczeniem konkretnych osób, których leczenie kosztuje krocie i NFZ na to nie daje? Bo wydaje mi się, że to jest tylko gadanie kogoś, kto siedzi z założonymi rękami, dużo gada, mądrzy się, ale nie robi tak na prawdę nic, żeby dać od siebie coś dobrego. Więc na prawdę zamiast czytać w internecie o kasie i biznesach, to poprzeglądaj sobie strony, gdzie pokazują dzieci, które są leczone aparaturą WOŚP i cieszą się, że dana im była szansa na podjęcie walki z chorobą, szansa na normalne zdrowe życie później. To są małe żywe istotki, a nie karta przetargowa i pole do popisow takich ludzi jak Ty.

  11. wobo said, on Styczeń 9, 2012 at 00:44

    Tragedia :) nie ma to jak być Polakiem i marudzić. Owsiak to człowiek który zrobił bardzo dużo, niewiele w tym kraju jest osób które tyle zrobiły. współczuję bycia człowiekiem bez serca.

  12. hachulinda said, on Styczeń 9, 2012 at 08:52

    szczerze, pewnie, gdyby nie akcja media nie dały by funduszy na sprzęt. I gdyby chociaż milion szedł na ten inkubatory czy szkolenia pierwszej pomocy i dzięki temu uda się uratować chociaż jedną osobę, TO WARTO!

  13. Matti said, on Styczeń 9, 2012 at 10:30

    Słabe jak Golf w TDi :p

  14. Paweł Sokołowski said, on Styczeń 9, 2012 at 11:58

    Nie ma to jak uznawać, że coś dobrego jest niepotrzebne, bo mogłoby być coś lepszego. Dojdzie Pan w ten sposób szybko do słynnej naczelnej idei Kononowicza – przecież wszystko mogłoby być lepsze, więc po co w ogóle coś robić. Lepiej zastanów się co możesz poprawić w sobie zamiast krytykować innych.

  15. Darek said, on Styczeń 9, 2012 at 14:54

    Ja też nie daję, bo mnie najzwyczajniej w świecie ta akcja nie rusza. Wolę od czasu do czasu wspomóc indywidualnie jakąś konkretną, potrzebującą osobę. Do samej idei WOŚP jednak nic nie mam. Uważam jednak, że Owsiak powinien zmienić cel zbiórki. Tzn. należałoby przynajmniej raz zorganizować finał, na którym będą zbierane pieniądze nie na dzieci, ale też na osoby dorosłe. WOŚP w ciągu tych 20 lat zakupiła dla szpitali mnóstwo sprzętu służącego dzieciom i tak naprawdę większość szpitali w Polsce jest dobrze w taką aparaturę wyposażona. Brakuje natomiast sprzętu dla ratowania życia dorosłych.

    • Milo said, on Styczeń 10, 2012 at 00:41

      Służącego dzieciom ? hahahaBuhaha
      mój syn zaraz po urodzeniu został zdiagnozowany aparaturą WioŚPy jako GŁUCHY. badanie powtórzono 3krotnie. syn oczywiście głuchy nie jest. Cud? ozdrowiał? czy może sprzęt do d..?
      a autor nie wspomniał o jednym baardzo ważnym punkcie na nie : w ogromnej większości z puszkami chodza małolaty, co zgodnie z naszym prawem jest przestępstwem. koniec kropka. nie ma tu wyjątku nawet dla owsików:

      Osobami przeprowadzającymi zbiórkę jako członkowie instytucji i organizacji lub jako osoby imiennie zaproszone przez te instytucje mogą być osoby pełnoletnie, jak również:

      1) nieletni powyżej 16 roku życia,

      2) inni nieletni, jeżeli przeprowadzają zbiórkę na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, pod nadzorem osób pełnoletnich odrębnie upoważnionych do tego przez tę organizację.

      Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (DZ.U. z 2003r., nr 96, poz. 873 z późn. zm.)

      Dlaczego wszyscy się boją o to zapytać w mediach??

    • Piotr Grygierczyk said, on Styczeń 10, 2012 at 03:22

      Twoja krótkowzroczność jest doprawdy rozbrajająca. Nie będę odwoływać się do wyższych uczuć, gdyż chłodny i analityczny umysł jakim zapewne napawasz się sadząc takie komentarze mógłby nie przetrawić tego rodzaju argumentów. Chłód i analiza jednak i tym razem cię zawiodły, bo cała idea w tym, by zrobić coś razem. RAZEM to znaczy, że choć dam niewiele sam, jest wielu takich jak ja i wspólnie możemy osiągnąć coś będącego poza zasięgiem każdego z nas z osobna.

  16. Królowa Nocy said, on Styczeń 10, 2012 at 08:48

    @Uważam jednak, że Owsiak powinien zmienić cel zbiórki /…/ należałoby

    To zorganizuj taką akcję. Każdy może, masz takie same szanse jak Owsiak (kiedy zaczynał te 20 lat temu też zaczynał od niczego). Go go go

  17. Artur Rawicz said, on Styczeń 10, 2012 at 15:26

    Drogi autorze, jeśli ten wpis jest na poważnie, a nie dla podniesienia ilości klików, to…

    Ad. 1 – czy to coś złego? czy chciałeś popisać się tylko trudnym słowem?
    Ad. 2. – “nie mam liczb”, “z pewnością prowadzi to do… spadku dotacji dla innych organizacji” – czytałeś to co napisałeś?
    Ad. 3. – nie znam takiego państwa na świecie, w którym jakikolwiek dodatkowy sprzęt medyczny nie byłby potrzebny… drugą częścią tego punktu trudno polemizować, bo jest wyjątkowo niejasna.
    Ad.4. – Fundacja WOŚP jest bezideowa, a poglądy Owsiaka mnie nie interesują, jak nie interesują mnie poglądy policjanta, dentysty czy konduktora.
    Ad.5. – Na przestrzeni lat Fundacja współpracowała lub porozumiewała się z poszczególnymi ministrami (nie tylko zdrowia) ze wszystkich rządów, z politykami różnych opcji politycznych. Moim zdaniem świadczy to dobrze o apolityczności, a sama apolityczność nie jest niczym złym. Wręcz przeciwnie.
    Ad.6. – “Nie wspieram, bo muzyka jest zła” – bez komentarza.

    Drogi autorze – cały twój wywód podsumuję cytatem z klasyka – “łatwiej jest obsrać pałac niż zbudować kibel”.

  18. patsy said, on Styczeń 11, 2012 at 22:46

    Jak znam Wojtka to pewnie setnie bawią go te komentarze, zwłaszcza zaś te wskazujące na zupełne niezrozumienie wpisu.
    W części się zgadzam z obserwacjami, bo z badań (np. diagnoza społeczna) jasno widać, że Polacy zapytani o darowiznę na organizacje pozarządowe wskazują WOŚP. Potem długo, długo nic. W sporym zakresie wpływa to zatem na kondycję organizacji i zachowania charytatywne Polaków. Jest dla wielu listkiem figowym na ogólny brak zaangażowania w cokolwiek, bo niemal każdy może powiedzieć, że grał w Orkiestrze. I już. Aktywność społeczna na 2012r. odhaczona – teraz można spokojnie siedzieć w domu i niech “wariaci – społecznicy” inne sprawy załatwią. Nie wiem jednak, czy brak Orkiestry spowodowałby, że te środki (a może więcej) szło by do innych NGO i na inne cele. Czy może odwrotnie WOŚP – robi jednak “dobrą prasę” i bez niej suma darowizn w zbiórkach publicznych byłaby w naszym kraju ogólnie znacznie niższa. Udział Polaków w działaniach na rzecz innych jest tragicznie niski i to od lat. Może WOŚP jednak niektórych wyciąga z normalnego corocznego marazmu i bez tego byłoby jeszcze gorzej?
    Można dyskutować, dlaczego akurat ta akcja ma takie wsparcie medialne i czy to jest ok, dlaczego nie ma takiego finału dla zbiórek PAH, AI, Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka czy setek innych fundacji i stowarzyszeń. Czy to uczciwe, że akurat ta akcja ma wsparcie z publicznie opłacanego abonamentu w postaci tak gigantycznej relacji TV. Ale to jest pretensja o to, że są skuteczni. To chyba nie jest jakaś ujma dla Owsiaka – w takim układzie jaki jest udało mu się to wypracować. Gdyby zamiast zbierać kasę lobbowali o zmiany w budżecie państwa raczej nie staliby się taką marką (chore dzieci bardziej wzruszają niż gęby ministrów), gdyby głośno wskazywali na źródło problemu – zły system zarządzania w opiece zdrowotnej – pewnie żaden polityk by się nie lansował i media czy lokalne społeczności by tego tak chętnie nie brały. Zostaliby jedną z setek organizacji raczej nieznanych. Ale sobie to inaczej wymyślili – festiwal, piknik, żadnej polityki. To bardzo świadomy wybór. Polacy widać nie są gotowi do masowego zajęcia się sprawami mniej miłymi niż pomoc dzieciaczkom.
    Wojtku, wiem jakie akcje wspierasz i jakie ogólnopolskie kampanie prowadzisz lub prowadziłeś – nie każdy ma tyle zacięcia by inwestować swój czas i umiejętności w sprawy trudniejszy do PRowego sprzedania niż pomoc dla chorych dzieci. Tylko czy negując takie działania zachęcisz ludzi do szerszego pomyślenia o działalności społecznej? Czytając wpisy powyżej – baaaardzo wątpię.

  19. Piotr Grygierczyk said, on Styczeń 12, 2012 at 02:59

    Wiecie co? My tak rozmawiamy prawie jakby było o czym. Bo zauważam, że krytykowana jest nie idea charytatywności (a taki na przykład dem [duże ilości naraz psów] potrafi rozprawiać o tym jak wielce gardzi małymi biednymi sierotami), lecz sposoby. Że cel, że owsik, że telewizja (może orkiestra jest zbyt mainstreamowa?), że wojsko, albo że wręcz przeciwnie i wogóle to widzimisię(coś)…
    Mam taką propozycję: zbierzcie 50 milionów w, powiedzmy, tydzień. A co, będę hojny. I udowodnijcie jak to bez rządu, wojska, telewizji, odrzutowców, kwestorów, złych korporacji i w ogóle pozostając trv i alternativ zebrać kilkadziesiąt milionów na jakiś, niech wam będzie, łatwy fundraisingowo cel (nie sądziłem, że można w równie obrzydliwy sposób nazwać kwestę na rzecz najbardziej potrzebujących)

    P.S. Zadanie ułatwione, pierwszy finał zebrał tylko 1,5 miliona zielonych, życzę powodzenia.

  20. Mateusz W said, on Styczeń 12, 2012 at 18:16

    Pan nie ma pomysłu co zrobić żeby w kraju było lepiej ale pcha mordę i chce przekazać nam swoje niewartościowe zdanie. Pisze ze zakup aparatury nie jest taki trudny ? Człowieku to ty chyba nie wiesz jak funkcjonuje Państwo i zapomniałeś widocznie że Polska ma dług publiczny który powstał przez ludzi takich jak ty (chodzi o sposób myślenia). Co mnie obchodzi kim Owsiak jest prywatnie ? Robi coś czego ty nigdy byś nie potrafił zrobić. Muzyka jest zła ? Bez komentarza, masz poglądy średniowiecznego chłopa w temacie muzyki.
    Najlepiej wyjedź z kraju i nie przynoś nam wstydu.


Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Zmień )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Zmień )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.